We gingen dit keer naar het Porsche Classic Centre Gelderland in Heteren. Het idee kwam van Henry Wissing. Hij heeft de afgelopen jaren een goed contact opgebouwd met Mark Wegh de baas van het spul. Het Porsche Centre Gelderland heeft naast een afdeling nieuwe Porsche’ s ook een aparte afdeling voor klassieke modellen. Niet alleen een showroom, maar er is ook een zeer uitgebreide restauratie afdeling.
Nog nooit waren er zo veel aanmeldingen om naar een technische dag te gaan. Ik telde meer dan 20 deelnemers. Daaronder ook introducees. Peter Brusselers had helaas pech onderweg. Na onderzoek van de wegenwacht werd het euvel gevonden. Zijn Cadillac lust wel een slokje, maar zowel benzine en gas tegelijk is toch echt te veel van het goede. Na het afsluiten van de benzinetoevoer kon hij zijn weg weer vervolgen. Helaas moest hij daardoor de rondleiding door het Porsche Centre missen. Theo Hendriks kwam met zijn net aangeschafte Fiat 1100.0 Een niet gerestaureerde auto die jaren lang het vervoersmiddel was van een Nederlandse pastoor. Dit ontlokte allerlei opmerkingen over pastoors, die ik hier niet kan herhalen. Ook hij moest onderweg nog een beetje sleutelen. Een lekke band en bij aankomst in Heteren heeft hij van mij wat ijzerdraad geleend om de uitlaat onder de auto te houden.
We werden uitermate gul ontvangen door Mark Wegh zelf in de prachtige showroom. Aan de prijsstelling van de tentoongestelde auto’s was niet te zien dat de prijzen van klassieke Porsche’ s dalend zijn. We kregen een rondleiding door de restauratie afdeling. Omdat we er op een zaterdag waren, konden we het restauratie bedrijf helaas niet in volle actie zien. Bovendien was men druk doende een grote beurs in het gebouw voor te bereiden voor de zondag. Een markt voor allerlei aanbieders van Porsche onderdelen en gadgets. Volgens Mark een gratis service naar de aanbieders. Hoe meer mensen het Porsche Centre bezoeken, hoe meer bekendheid en daarmee op termijn klandizie. Wat dat betreft: Er worden daar per week 22 nieuwe en klassieke Porsche’ s verkocht!
De restauraties worden zeer grondig uitgevoerd. We konden zien dat de auto’s totaal worden gestript. Alle plaatwerk dat toch vervangen moet worden, wordt verwijderd. Vervolgens gaat de carrosserie in een bad. Roest wordt opgelost en gepassiveerd. Daarna wordt al het ontbrekende plaatwerk aangebracht en ontstaat er weer een in nieuwstaat verkerende carrosserie. Vervolgens wordt er weer een complete auto van gemaakt. De genoemde prijzen zijn niet zodanig dat iedereen deze vertroeteling van zijn klassieker kan betalen.
Hierna konden we de persoonlijke verzameling klassiekers van Mark bewonderen. Een verzameling opgebouwd over heel veel jaren. Niet alleen Porsche’ s maar bijvoorbeeld ook een hele rij VW Golf GTI vanaf het eerste tot het laatste model. Ook heel veel unieke exemplaren van modellen waar er maar een paar van gemaakt zijn. Bij het afscheid kregen we allemaal een mooi boek mee. Grote gastvrijheid bij het Porsche Centre Gelderland!
Voordat de terugreis aanvaard kon worden, bleef het gas hangen van de Porsche 911 van Henry Wissing. Na enig trek en geduw bij het gaspedaal was dit verholpen. Mooi zo’n eigenhandige reparatie op de stoep van het Porsche Centre.
Voor de heenrit was gekozen voor de snelle verbindingen. Voor de terugrit had Stephaan Maas een toeristische route uitgezet. Te beginnen met een lunchpauze op een mooie plek. Het was prachtig weer, dus we zaten lekker buiten in de zon te genieten van deze mooie en o zo gezellige dag. Na de lunch hebben velen de toeristische route genomen. Ik was alleen, dus ik probeerde Stephaan te volgen in zijn Alfa. Dat ging prima over de mooie dijkjes. Maar kennelijk was hij mij op de snelweg soms even vergeten. Want als Stephaan inhaalt, dan geeft hij flink gas en moest ik maar zien hoe ik met mijn Dyna Veritas met 2 cilinders en 850 cc hem moest volgen. Gelukkig kon ik er na enige tijd 140 km/ u uitpersen en reed ik weer achter hem aan.
We hebben met z’n allen een heel leerzame, leuke en vooral gezellige dag gehad.
Joannes Collette